Motoroptimering

Märke
Modell
Generation
Motor

Hittar du inte fordonet du söker i fälten ovan?

Lyft potentialen som redan finns i din motor

"En motoroptimering lyfter potentialen som redan finns i din motor, vi tar bara fram det som är dolt."

Att utveckla en motor kostar mycket pengar. Därför tar fordonstillverkarna ofta fram en motor som kan användas för olika tillämpningar. Som exempel kan t.ex. nämnas Audi som använde samma motor i sin Audi R8 och i Lamborghini Huracan. Bentley har exempelvis en VW-motor. Listan kan göras hur lång som helst. 

Ökad effekt är bara en del

En optimering utförs enkelt förklarat i tre steg

Steg 1

Vi börjar med att se över och förbättra förbränningen. 

Detta ger jämnare och mindre oroliga vridmoments- och effektkurvor. Du får m.a.o. ett jämnare drag. 

Steg 2

Nu drar vi ut vridmoments- och effektkurvorna. 

Det gör att kraften kommer tidigare och håller i sig längre. Det gör även att kurvorna överlappar varandra bättre och du får ett jämnare drag i hela varvtalsregistret. Det är denna förändring som ger den stora prestandahöjningen och möjligheten att spara bränsle. Läs mer om hur du kan minska bränsleförbrukningen » 

Steg 3

I sista steget kommer grädden på moset. 

Nu höjer vi vridmomentet och effekten, dels så att de ska matcha varandra. Det är ingen mening att ha en jättehög effekt och lågt vridmoment. Då händer ingenting på lägre varvtal och allt kommer på högre varvtal. Vid varje växling tappar du kraft och måste således köra på högt varvtal för att få en bra prestanda. Vi försöker alltid eftersträva en jämn leverans av kraften över hela registret för bästa prestanda och störst möjlighet till bränslebesparing. 

Det är svårt att få både och. Se vridmoments- och effektkurvorna lite som en gungbräda. Höjer vi för mycket i ena änden så sjunker det i andra. Bäst effekt får man om gungbrädan väger jämnt. 

Hitta motoroptimering till dessa fordonsgrupper

Vill du se hur din motor kan optimeras?

kraft och höga varvtal

Vridmoment och effekt

Är du osäker på vad vridmoment och effekt är? Här försöker vi förklara det på ett enkelt sätt.

Vridmomentet är kraften i motorn och det som levererar kraften på lägre varvtal. Effekten kommer oftast på högre varvtal. Motorer med större cylindervolym har oftast högre vridmoment än motorer med låg cylindervolym. Detta kompenseras ofta med övertryck med hjälp av t.ex. en turbo eller kompressor. En dieselmotor har oftast också ett högre vridmoment än en motor med samma vridmoment som går på bensin som i sin tur ofta har en högre effekt.

Visste du att vi kan motoroptimera dina entreprenad- och lantbruksmaskiner också?

Frågor och svar

Motoroptimering kan vara lite förvirrande. Här försöker vi besvara de vanligast förekommande frågorna. 

Tjänster för uppgradering av motorer för högre effekt och lägre förbrukning har funnits länge. Kärt barn har dock många namn: chiptrimning, trimchip, trimboxar eller OBD-programmering m.fl. Vi kallar det vi jobbar med för motoroptimering. 

Vår motoroptimering innebär en digital finjustering av originalprogramvaran i fordonets motorstyrenhet som är en bils huvuddator eller “hjärna”. En sådan åtgärd ger en bättre gång, ökat vridmoment och effekt.  

Under optimeringen ökar vi inte bara topparna i motorns vridmoment och effekt utan drar även ut kurvorna så att kraften kommer tidigare och håller i sig längre. Det ger en förbättrad prestanda och stora möjligheter till bränslebesparing. 

Eftersom vi alltid utgår från originalprogramvaran i ditt fordons motorstyrenhet och är vana vid lite svårare uppdrag, kan vi även skräddarsy och programmera in specialfunktioner som är helt omöjliga att åstadkomma med de trimboxar eller förprogrammerade handenheter som finns på marknaden. 

Fråga oss om bland annat: Ändring/borttagning eller inprogrammering av toppfartspärr – Ändring av växlingspunkter/varvtalsstopp – Bortprogrammering av DPF / EGR / Lambda 2 – Kloning av styrenheter – Avprogrammering eller att “gifta ur” en styrenhet 

Det finns i huvudsak tre olika skäl till varför våra kunder optimerar sina fordon: Körglädje, Effektivitet och Bränslebesparing. 

Körglädje: Du kör bil och gillar det, du åker inte bara med, eller hur? Bra! Då kan vi skräddarsy en motorprogramvara till dig som lyfter fram bilens fulla potential vad gäller bl.a. toppeffekt, men framförallt kraften i den del av registret som du använder mest hela tiden. Du kommer att känna en klart krispigare gasrespons, bättre vridmoment och en jämnare effektkurva som hänger med i hela registret. För dig som har väldigt specifika önskemål om t.ex. flyttad toppfartspärr eller varvtalsstopp har du hamnat rätt. Fråga oss. 

Effektivitet: Du har t.ex. en båt, traktor, husbil eller bil med släp, och tycker att motorn är något underdimensionerad för sin uppgift? Du är inte ensam, det här är ett vanligt problem. Uppgraderingen består av att vi ger motorn mer effekt och vridmoment i det register där det behövs mest, så att båten kan kliva upp ur vattnet och plana snabbare, traktorn kan jobba med lägre belastning på motorn, husbilen orkar upp för backen på 4-5:ans växel istället för 3:ans, och din automatväxlade bil förstår att den kan kicka i en högre växel, även när släpet är lite tungt. Låter det otroligt? Läs våra referenser, exemplen talar sitt tydliga språk.

Bränslebesparing: Vi ser gång på gång hur en finjusterad mjukvara ger verkliga besparingar för våra kunder. På den privata pendlarbilen är det en bonus, på lastbilen en nödvändighet, på lantbruksmaskinen kanske helt avgörande för totalekonomin i verksamheten. Hur skulle det påverka resultatet i din verksamhet om vi sparade 5-10% på bränslenotan? Om vi säger att vi nått över 20% lägre förbrukning på tyngre fordon, är du nyfiken att höra mer? Tag kontakt!