Motoroptimering husbil

Märke
Modell
Generation
Motor

Hittar du inte fordonet du söker i fälten ovan?

Extra kraft där den behövs som mest

Varför optimera husbilen?

Många husbilar har tyvärr en väldigt underdimensionerad motor. Med en motoroptimering från OptiOne kan vi trolla fram extra kraft där den behövs som mest.

Vid en motoroptimering gör vi ändringar i din husbils motorstyrenhet. Det är samma typ av uppgradering som motortillverkarna själva använder sig av. Eftersom utvecklingen av en motor kostar stora pengar gör tillverkarna oftast så att man tar fram en motor med olika prestanda som kan säljas till olika priser.

Husbilstillverkarna i sin tur väljer oftast det mindre, billigare alternativet för att hålla ner kostnaderna på slutprodukten, de vill ju lägga musklerna på inredning, komfort och fiffiga finesser.

OptiOne låser upp potentialen

Här kommer vi in och låser upp potentialen i din motor och oftast får vi dessutom ut mer kraft än tillverkarens egna större alternativ. I exemplet nedan kan du se hur en och samma motor från Fiat levereras med fyra olika styrkor och vad motorn levererar efter en optimering.

Exempel

Fiat ducato 2,3 Multijet

Eftersom det är samma motor får alla dessa nedanstående motoralternativ samma effekt och vridmoment efter en optimering:

Effekt

Före

120hk
140hk
160hk
180hk

Efter

120 hk

Vridmoment

Före

320Nm
350Nm
400Nm
400Nm

Efter

320 Nm

Optimering av husbil, resultat

Motoroptimering husbil Dynograf resultat
Dynografen visar resultatet före och efter motoroptimering av en Fiat Ducato 2.3 Multijet 120hk före och efter motoroptimeringen. Innan optimering har maximalt vridmomement legat vid ca: 2800 varv/minut. Efter optimeringen ligger den kraften redan vid ca: 1700 varv/min, därefter fortsätter det bara att öka. Detsamma gäller för effekten, innan optimering ligger maxeffekten 120hk vid ca: 3300 varv/min, efter optimering har man 120hk redan vid ca: 2100 varv/min. Detta gör att man även i motlut kan ligga på en högre växel på lägre varvtal. Det medför ökad komfort, minskad bränsleförbrukning och minskat slitage. Endast fördelar m.a.o.

Vill du se hur din motor kan optimeras?

Kraften där den behövs som bäst

Om du har en äldre husbil med Fiat- eller Ivecomotor från 1988-2002 kan den inte optimeras på traditionellt vis, men där har vi en lösning som vi kallar DT Piston. Läs mer här »

Som exempel kan vi ta den näst största varianten här ovan, Fiat Ducato 2,3 Multijet 160hk. Innan en optimering har den maximalt vridmoment 400Nm vid ca 2 800 rpm. Efter en optimering har man samma vridmoment, 400Nm, redan vid ca 1 800 rpm. Max effekt, 160hk, levereras innan optimering vid ca 3 400 rpm. Efter en optimering har man samma effekt redan vid 2 650 rpm. Med andra ord slipper man växla ner flera växlar när motståndet ökar.

DT Piston

Äldre husbilar

Om du har en äldre husbil med Fiat- eller Ivecomotor från 1988-2002 kan den inte optimeras på traditionellt vis men där har vi en lösning som vi kallar DT Piston.

nöjd kund-garanti

60 dagars nöjd kund-garanti

Vi är så säkra att du kommer bli nöjd att vi utlovar en 60 dagars nöjd kund-garanti. Skulle du inte bli nöjd återställer vi ditt fordon till original igen och betalar tillbaka pengarna. Detta har vi gjort sedan start och trots 10-tusentals optimerade fordon sedan 2007 kan vi räkna återställningarna på ena handens fingrar.

Sveriges största kedja för motoroptimering

Varför välja OptiOne

Vi är Sveriges största kedja för motoroptimering och finns från Umeå i norr till Ystad i söder. Vi har optimerat fordon sedan 2007 och har erfarenheten och kunskapen från 10.000-tals optimerad fordon bakom oss. Det gör att ni kan känna er trygga och säkra på att vi levererar en bra produkt. Vi är även ett rekommenderat företag 7 år i rad av våra kunder på Reco.se. Läs mer om oss »