fbpx

Betalnings- och köpvillkor

Betalningsalternativ samt Köpvillkor.

Betala som det passar dig

Betalningsalternativ

Vi tror på valfrihet. Därför erbjuder vi dig flera olika betalningsalternativ i samarbete med Svea Webpay. Du kan läsa mer om betalningsalternativen för din motoroptimering och betalningsvillkoren nedan. Det som alltid gäller är dock att du betalar först när optimeringen är utförd och du har alltid vår 60 dagars nöjd-kundgaranti.

När du hämtar ut ditt färdigoptimerade fordon får du en länk skickad via SMS. När du klickar på länken kan du genomföra betalningen säkert och krypterat i Svea Webpay:s betallösning.

Betalningsalternativ

Betalning för privatpersoner

Kortbetalning

Kortbetalnning med Visa eller Mastercard. Pengarna reserveras på ditt konto vid betalningstillfället.

Betalningen är avgiftsfri.

Banköverföring

Gör en överföring till Swea Webpay direkt från ditt bankkonto. Pengarna dras direkt från ditt konto.

Betalningen är avgiftsfri.

Faktura

Betala inom 14 dagar. Enda villkoret är att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige samt är över 18 år.

Betalningen är avgiftsfri.

Konto

Om du redan har ett konto hos Svea kan du lägga till optimeringen där.

Ev. avgifter enligt  ditt betalkontos avtal.

Räntefri delbetalning

Dela upp betalningen räntefritt i 3, 6 eller 12 månader. 

Uppläggnings- och aviavgift tillkommer. Se betalningsvillkor nedan.

Delbetalning med ränta

Dela upp betalningen på 24 månader.

Uppläggnings- och aviavgift tillkommer samt ränta. Se betalningsvillkor nedan.

Swish

Betala snabbt och säkert med Swish när du hämtar ut ditt fordon.

Betalningen är avgiftsfri.

Faktura företag

För företag erbjuder vi endast faktura eller kortbetalning som alternativ.

Fakturaavgift kan tillkomma.

Annan betalning

I vissa fall faktureras företag och privatpersoner direkt från vår partner. Kontakta aktuell partner för betalningsvillkor.

Betalningsvillkor

Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU.

Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.
Vi accepterar följande kort: Visa och MasterCard, Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.

Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade.
Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för  kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet

Swish

Betala snabbt och enkelt med Swish. Vid leverans av ditt fordon får du en länk via SMS. Följ länken och betala direkt i din Swish-app. För villkor vid betalning med Swish, se avtal med din bank.

Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB.

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller  organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Compensata AB (OptiOne Motoroptimering) överlåtna till Svea Ekonomi AB.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Delbetala

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du (efter sedvanlig kreditprövning) teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp.

Kredittiden väljer du genom att vid betalning i samband med leveransen av ditt optimerade fordon kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst.
Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Har du några frågor så kan du ringa 08-514 931 13 för närmare information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10.000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta,
uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%.

Läs mer om villkoren i länkarna nedan, öppnas i nytt fönster.

Allmänna villkor »
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI) »

Delbetalningskampanjer

Nedan kan du se de fasta kostnaderna för räntefria samt räntebärande delbetalningar. För räntebärande betalning tillkommer ränta baserat på kreditbeloppet.

Köpvillkor

Köpvillkor

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (nedan även kallad ”du”) hos Compensata AB, org.nr: 556089-2001 nedan kallat OptiOne, “oss” eller ”vi”.
OptiOne:s nätverk av optimeringsplatser består av enskilda lokala partnerföretag (Nedan kallade partner) som utför optimeringar på kunders fordon i OptiOne:s namn. Se information om samt kontaktuppgifter till varje enskild lokal partner under “Kontakt”.

Priser och beställning
Priser som anges på Webbplatsen anges inklusive moms. Betalning sker först i samband med leverans av färdigoptimerat fordon/produkt om annat ej överenskommits.

Betalningsalternativ: Se ovan för mer info om betalningsalternativ.
Betalningsalternativ som f.n. erbjuds via Svea är kortbetalning, faktura, delbetalning eller Swish. För företag erbjuds endast kortbetalning, faktura eller Swish. Våra lokala partners kan i erbjuda andra betalningsalternativ, kontakta dem direkt för gällande betalningsvillkor. För leverans av produkter via brev eller paket som t.ex. DT-piston gäller förskottsbetalning via Swish eller banköverföring om annat ej överenskommits. Produkterna skickas först när överföringen till vårt konto kan bekräftas av oss.

Avbokning
Beställning av optimering via hemsidan är inte bindande och du kan närsomhelst fram tills klockan 16:00 helgfri vardag innan dag för optimeringen av- eller omboka din beställning utan vidare kostnader. Om kund underlåter att om- eller avboka senast klockan 16:00 föregående helgfri vardag förbehåller vi oss rätten att debitera 500 SEK för utebliven tjänst.

Ångerrätt och nöjd kund-garanti på optimeringar
Eftersom optimeringen skapats för just ditt specifika fordon kan det omöjligen säljas vidare och undantas då från ångerrätten enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2 kap. 11 §) Vi har därför infört vad vi kallar Nöjd kund-garanti. Se nästa stycke.

60 dagar Nöjd kund-garanti
Vår garanti innebär i korthet att om du som kund inte känner dig nöjd med resultatet efter utförd optimering har du möjligheten att inom 60 dagar från utförd optimering få ditt fordon/produkt återställd till original igen med full återbetalning. Vi förbehåller oss dock rätten att först och främst justera optimeringen för att försöka nå upp till dina förväntningar. Om du trots justeringar inte är nöjd återställs fordonet/produkten till original igen och full återbetalning sker.

Ångerrätt på produkter
För produkter som t.ex. DT-piston gäller lagstadgade 14 dagars ångerrätt från den dagen du fått produkten i din besittning. För att retur ska kunna ske krävs att produkten ej begagnats.

Förvaring av fordon
OptiOne och våra partners strävar alltid efter att förvara kunders fordon på för varje enskild plats gällande möjligheter. Oftast förvaras fordon som lämnas över natten inomhus eller bakom staket med låsta grindar. I de fall fordonet av en eller annan anledning inte kan förvaras inomhus eller inom låst inhägnad meddelas kunden detta och får själv fatta beslut om detta.

Lämning och hämtning utanför ord. öppettider
OptiOne och flera av våra partners medger hämtning och/eller lämning utanför ordinarie öppettider. I dessa fall kan fordonen oftast inte förvaras inomhus eller inom låst inhängnad, kunden ansvarar då själv för förvaringen/parkeringen. Flera av våra partners har nyckelinkast och vissa andra ombesörjer nyckelhantering via ombud. Ansvaret för fordonet vid dessa tillfällen vilar då helt på kunden när det inte är i OptiOne eller partnerns händer.

Hämtning- och lämningsservice
I de fall OptiOne eller partner efter överenskommelse hämtar och/eller lämnar fordon ansvarar kunden för att fordonet är tankat, trafiksäkert försäkrat samt lagligt att framföra. Kunden bekostar själv kostnader för bränsle och ev. andra förbruknings- och eller slitagedelar. Om en skada inträffar i trafik efter överlämnadet till OptiOne eller partnern utnyttjas först och främst kundens försäkring, om denna inte skulle täcka skadan kontaktas OptiOne eller partnerns försäkringsbolag. Kostnadsfri upphämtning och återlämning sker endast efter överenskommelse och är inget vedertaget arbetssätt för OptiOne eller våra partners.

Hyrbil, frakter etc.
Hyr- eller lånebil erbjuds hos vissa av OptiOne och dess partners på vissa platser. Dessa måste dock bokas separat och separata villkor gäller. Vid eventuellt rabatterad hyrbil gäller endast denna rabatt för den eller de dagar optimeringen genomförs. Kompletterande kostnader från hyrbilsföretaget kan faktureras i efterhand till kund. Vid eventuell återställning inkluderas inga kostnader som tidigare inkluderats, såsom eventuella frakter av styrenhet, hyrbil eller lånebil, konsultering av bilverkstad för urmontering av styrenhet etc.

Prestanda- samt besparingssiffror
Angivna prestanda- samt bränsleförbrukningssiffror är i vissa fall baserade på tester på flera fordon, ibland på enstaka fordon, i andra fall uppskattningar baserade på OptiOne:s eller våra samarbetspartners erfarenheter från liknande fordon. OptiOne ansvarar inte för dessa uppgifter, inte heller för kundernas utlåtanden angående effekt- och förbrukningsresultat. OptiOne reserverar sig för eventuella fel i produktmaterial, reklamblad, hemsidor och dylikt. Prestanda och besparing är också i största mån avhängigt varje enskilt fordons skick och specifikationer samt förarens körstil och möjlighet att anpassa sin körning till motorns nya prestanda och karaktär.

Eventuella skador
OptiOne eller våra partners tar inget juridiskt eller ekonomiskt ansvar för skador på kundens egendom som orsakats direkt eller indirekt av de tjänster och produkter som installeras.
OptiOne eller partnern kan inte garantera fordonets skick och produkternas eller tjänsternas påverkan på andra delar. Skador på person eller egendom under installation av verkstad eller kund är likaså utanför OptiOne:s ansvar. Vid installation av optimering täcks kunden av OptiOne:s och Partnerns företagsförsäkring för hantering av elektronik och hantering av egendom under provkörning. OptiOne tar inget juridiskt- eller ekonomiskt produktansvar och kund kan inte ställa krav på för exempelvis bogsering, kost och logi, utebliven möjlighet att driva verksamhet, reparation, köp av reservdelar eller liknande i samband med optimering och som eventuellt indirekt eller direkt kan ha uppstått på grund av uppgraderingen. Vid eventuell skada som åverkats under hantering av OptiOne eller partnern förs all diskussion om eventuell ersättning genom OptiOne:s eller varje enskild partners försäkringsbolag beroende på hos vem som utfört optimeringen. Inga anspråk kan ställas på OptiOne eller partnern utan allt sköts via försäkringsbolaget. En optimering sker på egen risk och hårdvarufel som uppstår efter en optimering är inget som ersätts av OptiOne eller partnern. OptiOne eller partnern ansvar är endast hanteringen av mjukvaran och styrenheten. OptiOne och partner reserverar sig för att vid eventuell ur- och inmontering av styrenhet och kablar till denna kan märken uppstå på lock, skruvar och fästen samt vissa modifieringar på fäste till styrenhet. OptiOne eller partnern kan inte ansvara för styrenheter som skickas utan bifogade fordons- eller kundinformation samt som inte är förpackade enligt anvisningarna. Det är kundens ansvar att förpacka styrenheten säkert och korrekt vid inskickande till OptiOne eller partnern. Under frakt är det fraktbolaget som äger ansvaret.

nöjd kund-garanti

60 dagars nöjd kund-garanti

Vi är så säkra att du kommer bli nöjd att vi utlovar en 60 dagars nöjd kund-garanti. Skulle du inte bli nöjd återställer vi ditt fordon till original igen och betalar tillbaka pengarna. Detta har vi gjort sedan start och trots 10-tusentals optimerade fordon sedan 2007 kan vi räkna återställningarna på ena handens fingrar.

Lokala OptiOne-stationer

Vi finns i hela landet

Våra kunder finns i hela landet. Tack vare möjligheten för dig som kund att skicka styrenheter till oss för omprogrammering eller besöka din närmsta OptiOne-partner. 

Vill du se hur din motor kan optimeras?

Sveriges största kedja för motoroptimering

Varför välja OptiOne

Vi är Sveriges största kedja för motoroptimering och finns från Umeå i norr till Ystad i söder. Vi har optimerat fordon sedan 2007 och har erfarenheten och kunskapen från 10.000-tals optimerad fordon bakom oss. Det gör att ni kan känna er trygga och säkra på att vi levererar en bra produkt. Vi är även ett rekommenderat företag 7 år i rad av våra kunder på Reco.se. Läs mer om oss » 

BLACK WEEKEND-RABATT

Just nu får du 20% rabatt på optimeringar bokade t.o.m.
Cyber Monday.

20%

RABATT

Rabatten gäller för bokningar som genomförs t.o.m. måndag 27 november 2023 och där optimering sker senast 31 januari 2024. Rabatten dras när betalning sker efter att optimeringen är genomförd. 

Underhållsarbete!

Måndag 22 april från kl: 20.00 till midnatt kommer uppdatering av systemet genomföras. Under dessa tider är det inte möjligt att boka eller se optimeringar. Vi hoppas ni har överseende med detta. /Team OptiOne