Chiptrim

Märke
Modell
Generation
Motor

Hittar du inte fordonet du söker i fälten ovan?

Chippa bilen för mer kraft och effekt

"Chiptrimning och motoroptimering är två ord för samma sak". Resultatet är dock detsamma, mer effekt och vridmoment för ökad prestanda.

Att chipptrimma en motor innebar förr oftast att man lödde dit eller bytte ut ett chip i motorns styrenhet för att därigenom få ut mer effekt. Det kan nog närmast jämföras med dagens effektboxar. Idag är chiptrimning mindre vanligt. Vid en riktig motoroptimering justerar man mapparna i motorstyrenhetens originalprogramvara.

Ökad effekt är bara en del

En riktig motoroptimering utförs enkelt förklarat i tre steg

Steg 1

Förbränningen ses över och förbättras

Den förbätrade förbränningen ger ett jämnare drag över hela varvtalsregistret.

Steg 2

Kurvorna för effekt och vridmoment "dras ut"

Detta medför att du inte behöver vänta på kraften som kommer tidigare och dessutom även håller i sig längre upp i varvtalsregistret. Vi ser även till att kraften och effekten överlappar varandra bättre så du inte tappar kraft i det mittre varvtalsregistret. Det är här den stora prestandahöjningen kommer och ger stora möjligheter till bränslebesparing. Läs mer om hur du kan minska bränsleförbrukningen » 

Steg 3

Nu kommer bonusen!. 

Vridmomentet och effekten höjs nu och matchas för att bättre komplettera varandra. Du har ingen glädje av jättehög effekt om du har ett lågt vridmoment. Då skulle kraften på låga varvtal utebli och du tappar kraft vid varje växling.

En jämn leverans av kraft över hela varvtalsregistret är väldigt viktigt för prestandan. Man kan alltid höja lite i varje ände men effekt och vridmoment hänger ihop och fungerar ungefär som en gungbräda, höjer du i ena änden sänker du i den andra. Bäst prestanda och störst möjlighet till bränslebesparing får du om gungbrädan väger jämnt. 

Hitta chiptrim till dessa fordonsgrupper

Vill du se hur din motor kan optimeras?

kraft och höga varvtal

Vridmoment och effekt

Är du osäker på vad vridmoment och effekt är? Här förklarar vi det på ett enkelt sätt.

Vridmomentet är kraften i motorn framförallt på lägre varvtal. Effekten kommer oftast mycket senare på högre varvtal. Motorer med större cylindervolym har oftast högre vridmoment än motorer med låg cylindervolym. Detta kompenseras ofta med övertryck med hjälp av t.ex. en turbo eller kompressor. En dieselmotor har oftast också ett högre vridmoment än en motor med samma vridmoment som går på bensin som i sin tur ofta har en högre effekt. Vridmomentet har väldigt stor inverkan på ett fordons prestanda och i vardaglig körning är vridmomentet viktigare än toppeffekten.

Vi chiptrimmar även lantbruks- och entreprenadmaskiner!

Frågor och svar

Motoroptimering kan vara lite förvirrande. Här försöker vi besvara de vanligast förekommande frågorna. 

Tjänster för uppgradering av motorer för högre effekt och lägre förbrukning har funnits länge. Chiptrimning, trimchip eller OBD-programmering m.fl. är ett vanligt uttryck för att öka effekten i en motor. Vi väljer att kalla det för motoroptimering. 

En motoroptimering innebär att man gör en digital finjustering av programvaran i motorns styrenhet. En sådan åtgärd ger en bättre gång, ökad effekt och vridmoment.  

Under optimeringen ökar vi inte bara effekttopparna. Vi drar även ut kurvorna så att kraften kommer tidigare och håller i sig längre. Resultatet blir förbättrad prestanda, goda möjligheter till bränslebesparing får man på köpet. 

Eftersom vi alltid utgår från din motors  originalprogramvaran och är vana vid lite svårare uppdrag, kan vi även skräddarsy specialfunktioner som är helt omöjliga att åstadkomma med de trimboxar eller handenheter som finns att köpa. 

Vi kan bland annat: Ändra eller ta bort toppfartsspärr. Flytta växlingspunkter eller varvtalsstopp. Programmera bort t.ex. DPF, EGR eller Lambda 2. Vi kan även klona styrenheter eller avprogrammera “gifta ur” en styrenhet 

De tre främsta egenskaperna du kommer märka av efter en chiptrimning är: Ökad körglädje, Effektivitet och Bränslebesparing. 

Körglädje: Du åker inte bil, du gillar att köra. Vi skräddarsyr motorprogramvaran till dig och tar fram bilens fulla potential som bl.a. toppeffekt, men framförallt kraften i den del av registret sam används mest. Du får en klart snabbare gasrespons, bättre vridmoment och jämnare effektkurva som hänger med över hela registret. Har du väldigt specifika önskemål om t.ex. flyttad toppfartspärr eller varvtalsstopp kan vi ordna även det. Läs mer om våra tilläggstjänster här »

Effektivitet: Om du t.ex. har en husbil, båt, traktor, eller ofta drar släp men upplever att kraften saknas kan vi ordna det? Det här är ett vanligt problem som många upplever. Vi ger motorn mer effekt och vridmoment i det register där det behövs, det gör du slipper växla ner i motslut med husbilen, båten kommer snabbare upp i plan, traktorn kan ligga på lägre varvtal för att klara uppgiften lika bra eller bättre än tidigare och din automatlåda lär sig att den kan ligga kvar på en högre växel även om du drar t.ex. släp- eller husvagn.

Vi har hjälpt 10-tusentals kunder genom åren och våra goda recensioner talar för sig själva.

Bränslebesparing: En väl injusterad programvara ger verkliga besparingar. För pendlarbilen är det en bonus, på lastbilen en nödvändighet och på lantbruksmaskinen kanske helt och hållet avgörande för verksamhetens totala ekonomi. Hur skulle din verksamhet påverkas om vi sparade in 5-10% på bränslekostnaderna? Vi har nått över 20% lägre förbrukning på vissa tyngre fordon, vill du höra mer höra mer? Hör av dig till oss!