fbpx

FAQ Motoroptimering - Vanliga frågor med svar

Motoroptimering kan vara lite förvirrande. Här försöker vi besvara de vanligast förekommande frågorna. 

Tjänster för uppgradering av motorer för högre effekt och lägre förbrukning har funnits länge. Kärt barn har dock många namn: chiptrimning, trimchip, trimboxar eller OBD-programmering m.fl. Vi kallar det vi jobbar med för motoroptimering. 

Vår motoroptimering innebär en digital finjustering av originalprogramvaran i fordonets motorstyrenhet som är en bils huvuddator eller “hjärna”. En sådan åtgärd ger en bättre gång, ökat vridmoment och effekt.  

Under optimeringen ökar vi inte bara topparna i motorns vridmoment och effekt utan drar även ut kurvorna så att kraften kommer tidigare och håller i sig längre. Det ger en förbättrad prestanda och stora möjligheter till bränslebesparing. 

Eftersom vi alltid utgår från originalprogramvaran i ditt fordons motorstyrenhet och är vana vid lite svårare uppdrag, kan vi även skräddarsy och programmera in specialfunktioner som är helt omöjliga att åstadkomma med de trimboxar eller förprogrammerade handenheter som finns på marknaden. 

Fråga oss om bland annat: Ändring/borttagning eller inprogrammering av toppfartspärr – Ändring av växlingspunkter/varvtalsstopp – Bortprogrammering av DPF / EGR / Lambda 2 – Kloning av styrenheter – Avprogrammering eller att “gifta ur” en styrenhet 

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

Det finns i huvudsak tre olika skäl till varför våra kunder optimerar sina fordon: Körglädje, Effektivitet och Bränslebesparing. 

Körglädje: Du kör bil och gillar det, du åker inte bara med, eller hur? Bra! Då kan vi skräddarsy en motorprogramvara till dig som lyfter fram bilens fulla potential vad gäller bl.a. toppeffekt, men framförallt kraften i den del av registret som du använder mest hela tiden. Du kommer att känna en klart krispigare gasrespons, bättre vridmoment och en jämnare effektkurva som hänger med i hela registret. För dig som har väldigt specifika önskemål om t.ex. flyttad toppfartspärr eller varvtalsstopp har du hamnat rätt. Fråga oss. 

Effektivitet: Du har t.ex. en båt, traktor, husbil eller bil med släp, och tycker att motorn är något underdimensionerad för sin uppgift? Du är inte ensam, det här är ett vanligt problem. Uppgraderingen består av att vi ger motorn mer effekt och vridmoment i det register där det behövs mest, så att båten kan kliva upp ur vattnet och plana snabbare, traktorn kan jobba med lägre belastning på motorn, husbilen orkar upp för backen på 4-5:ans växel istället för 3:ans, och din automatväxlade bil förstår att den kan kicka i en högre växel, även när släpet är lite tungt. Låter det otroligt? Läs våra referenser, exemplen talar sitt tydliga språk.

Bränslebesparing: Vi ser gång på gång hur en finjusterad mjukvara ger verkliga besparingar för våra kunder. På den privata pendlarbilen är det en bonus, på lastbilen en nödvändighet, på lantbruksmaskinen kanske helt avgörande för totalekonomin i verksamheten. Hur skulle det påverka resultatet i din verksamhet om vi sparade 5-10% på bränslenotan? Om vi säger att vi nått över 20% lägre förbrukning på tyngre fordon, är du nyfiken att höra mer? Tag kontakt! 

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

En trimbox som installeras i en dieselmotor syftar till att justera signalen mellan bränsletryckgivaren och dess styrenhet, dvs bilens hjärna. Boxen är i grund och botten ett elektroniskt motstånd som går att justera på ett mer eller mindre sofistikerat sätt, för att få styrenheten att öka bränsletrycket i commonrail-motorn (en normal modern dieselmotor).

Moderna motorer med avancerade styrenheter blir dessutom svårare och svårare att optimera på detta sätt. Vanliga problem är därför t.ex. felkoder i instrumentpanelen, missvisande bränslesiffror i färddatorn, igensatt partikelfilter, osv.

Man skall även väga in sin tid i ekvationen: Att montera i och ur effektboxen inför och efter besiktning och service kan bli ganska tidskrävande beroende på givarnas och kontakternas placering.

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

Har du precis köpt en bil som du misstänker är optimerad? Är du en bilhandlare som fått ett inbyte och undrar om dess mjukvara är original? Önskar du en bedömning i ett försäkringsärende?

Vi hjälper företag och privatpersoner med en analys av bilens motorstyrenhet och mjukvara. Våra vana optimeringsrepresentanter runtom i landet kan både avgöra om motorstyrenheten blivit öppnad eller ej, och om så är fallet, om den är optimerad eller ej genom att skicka in dess nuvarande mjukvara till oss centralt för analys.

  • Först gör vi en fordonsdiagnos på bilen för att se så den inte ger några felkoder.
  • Om motorelektroniken tillåter det, läser vi ur programvaran via OBD/diagnosporten och ber våra programmerare analysera den.
  • Är mjukvaran bra, meddelar vi dig det och avbryter jobbet. Då kostar detta dig endast 495kr för felsökningen.

Om vi inte kan läsa mjukvaran via OBD, och måste plocka ur motorstyrenheten och läsa den med specialverktyg, kostar analysen 995kr. Är mjukvaran bra, meddelar vi dig det och avbryter jobbet. Ser vi att det finns väsentliga förbättringar att göra, meddelar vi dig och du får avgöra om vi skall fortsätta optimeringen. Du betalar då givetvis endast för optimeringen, inte för analys och övrigt jobb.

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

En skräddarsydd programmering av bilens befintliga styrenhet är något helt annat än en extern trimbox. Enligt våra erfarenheter ger en riktig optimering alltid ett bättre resultat. Mjukvaran hanterar samtliga bilens intressanta parametrar för motorstyrningen, några av vilka är spridartiming/spridarduration, bränsle/tändning (bensin), turbo (laddtryck), bränsletryck, mfl.

Eftersom den nya programvaran uppfattas som bilens original, beräknas saker som bränsleförbrukning och partikelfiltrets regenererings-cykler korrekt. Den tusenlapp eller två du betalar extra hos oss går till långt mer avancerad teknik som besparar dig problem, och bränsleförbrukning!

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

En mycket bra och vanlig fråga, det korta svaret är – det gör de! Låt oss utveckla det.

Eftersom det mesta i en modern motor styrs av en dator som kallas motorstyrenheten, eller ECU:n (Engine Control Unit), ger det tillverkarna fantastiska möjligheter att styra bl.a. hur mycket effekt varje motor skall ge. På samma sätt som man vid utvecklingen kan bygga en mjukvara som ger väldigt mycket effekt, kan man med samma metod även sänka effekten.

En 2-liters turbodieselmotor som är god för 220hk kan med enorma säkerhetsmarginaler levereras från fabrik med t.ex. 180hk. Eftersom möjligheten ges, brukar tillverkaren även släppa en eller fler svagare version, på t.ex. 150 och 120hk, med samma hårdvara – endast mjukvaran är “nedskruvad”. På så sätt har man utvecklat en hårdvara, men får fler produkter. Vill man sedan göra en sportigare version av en viss modell, finns givetvis möjligheten att bygga en 195hk-version av samma motor.

Anledningen att tillverkaren vill ha dessa stora maginaler är att motorerna oavsett effektnivå skall kunna levereras till många olika marknader med väldigt varierande bränslekvaliteter, i +50°C liksom i -50°C, flera tusen meter över havet och vid havsnivån. Den ska även passa in i olika marknaders skatte- och försäkringsregler vad gäller både effektnivåer, cylindervolym, och utsläppsnivåer beroende på vilket som styr.

Med dessa generösa marginaler behöver vi inte oroa oss för att optimera din bil i detta milda klimat, med bra bränslekvalitet osv. Med dina specifika önskemål och mål med optimeringen kan vi skräddarsy motorns karaktär för att passa just din bil, optimerad just för dig.

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

En omprogrammering ger alltid en bättre gång, effekt och oftast en lägre förbrukning hos en motor, oavsett om den sitter i en bil, husbil, lastbil, traktor eller båt. Uppgraderingen består i att vi ger motorn mer effekt och vridmoment. Bränslebesparingen kommer från en effektivare förbränning, samt en möjlighet att använda den nya kraften på ett bättre sätt.

Effekthöjning och vridmoment-höjningar blir bättre på turbomotorer än på sugmotorer, och förbättringarna i bränsleförbrukning verkar följa samma mönster. Bränslebesparing på 10-20%, ibland ännu mer, är fullt möjligt hos en diesel/turbobensinare, men vanligen något lägre på en sugbensinare.

För vassare programvaror med högt effektuttag ser man normalt en oförändrad bränsleförbrukning.

Viktigt att veta är dock att ett fordon drar per automatik inte mindre bara för att det är optimerat. Den förändrade karaktären i motorn gör att du med bibehållen prestanda kan spara bränsle men det kräver ett annat körsätt, t.ex. tidigare växlingar eller nu med en starkare motor att hoppa över en växel vid normal körning.

Läs mer om bränsleförbrukning efter optimering här »

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

Vi programmerar om själva grundprogramvaran i motorstyrenheten. De olika program du kan välja (och ibland justera) för bland annat växellåda och chassi störs inte av vår optimering. Vi brukar beskriva dem som ett filter på grundprogrammet. I Sportläget låter den bilen prestera fullt, men de andra programmen kommer som vanligt att begränsa och tona ner prestanda, körglädje, osv. för att uppnå komfort eller ekonomi, vanligen. Allt funkar precis som förut, men grundprogrammet för motorn kommer alltså ha ett högre lägsta läge.

Vi kan också programmera olika i de olika lägena. Vissa vill t.ex. ha s.k. Pop ‘n bang/Popcorn i sportläge men inte i normal eller ekonomiläge.

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

Motorer har väldigt olika förutsättningar för effektökning. Såhär ser det generellt sett ut på de uppgraderingar vi gör.

Turbomotorer: Motortillverkningen har under en tid haft en tydlig trend: down-sizing (lägre cylindervolymer, färre cylindrar) och turbomatning – goda förutsättningar för optimering alltså! Alla moderna dieslar har turbo. Fler och fler bensinare får det numera också. Vi ser normalt effektökningar på ca 15-20% i snitt, med undantag för motorer både på bensin och diesel-sidan som tack vare elektroniska begränsningar har potential till 40-50% ökning.

Sugmotorer: En sugmotor är en motor som inte får hjälp från en turbo eller kompressor. Med endast en omprogrammering är det svårt att nå några större effektökningar. Vi brukar prata om ca: 4-10% ökad effekt och vridmoment. 

Många firmor tar sig inte an dessa motorer alls, men vi hoppas att våra referenser talar sitt tydliga språk och förklarar det som är lite svårt att beskriva innan man upplevt det själv: en optimerad sugmotor ger väsentligt mycket mer körglädje än vad siffrorna avslöjar! Populära märken med sugmotorer vi optimerar: Porsche, BMW, Mercedes, Audi. 

Intressant angående sugmotorer i marin miljö: På en utombordare innebär en omprogrammering bland annat att vi ofta kan ta bort elektroniska spärrar som begränsar effekten i en motor som har samma cylindervolym som en starkare version i serien. Även på toppmodellen brukar det finnas utrymme till effekthöjning.

Som exempel kan nämnas t.ex. Mercury 40hk, det är samma motor som 50- och 60hk-motorn med enda skillnaden att den är elektroniskt begränsad. Vissa av dessa modeller kan vi optimera upp till runt 70hk. Även större utombordsmotorer som t.ex. Yamaha 250hk är samma motor som 300hk.

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

Är 200 hk alltid ”bättre” än 150 hk? Vad betyder vridmomentet för en motors karaktär? Vi får ofta frågan och försöker här bena ut skillnaden.

Effekt eller vridmoment

Oftast talar man om toppeffekt och då i hästkrafter. Det är det här som biltillverkarna alltid talar om och som vi fått inpräntat sedan barnsben.

Under normal och -vardagskörning är det faktiskt vridmomentet som är det viktigaste. Vridmomentet som mäts i Newtonmeter (Nm) levereras på låga varvtal och det är det som får motorn att upplevas som stark och kraftfull.

Moderna dieselmotorer har oftast ett högt vridmoment i de lägre varvtalsregistret. Detta i kombination med en automatlåda ger en känsla av kraft och ger en hög prestanda eftersom den då oftast har rätt utväxling i för snabbast möjliga acceleration. Oftast nyttjar man inte hästkrafterna i vardaglig körning eftersom dom kommer på betydligt högre varvtal.

Toppeffekt är däremot viktigt i vissa andra situationer. Om man ligger på landsväg i 80-90km/h och snabbt ska köra om t.ex. en lastbil så räknas varje hästkraft. Då kan skillnaden mellan 150 och 200hk vara viktig. Om du däremot har ett högt vridmoment kan du oftast ligga kvar på en högre växel och med hjälp a den högre utväxlingen göra en riktigt snabb omkörning även där.

Hästkrafter och vridmoment hänger dock alltid ihop. Ett visst vridmoment ger alltid samma antal hästkrafter vid ett specifikt varvtal.

Skillnad mellan bensin- och dieselmotorer

Bensinmotorer har generellt ett lägre vridmoment än dieslar och behöver oftast varvas mer för att få ur motorns fulla potential. Idag är dock de flesta bensinmotorer turbomatade vilket gör att karaktären upplevs lite mer som dieselmotorns.

Med hjälp av turbon kan man få ett högt turbotryck redan på låga varvtal vilket i sin tur genererar mer vridmoment och effekt. Turbon “tvingar” in mer luft i motorn och man kan då också tillföra mer bensin och på så sätt utvinna mer kraft. Vid högre varvtal sänks oftast turbotrycket för att inte överbelasta motorn.

Med hjälp av turbon kan man därigenom ge även mindre motorer på t.ex. 1-1,5 liter mer kraft på lägre varvtal. För vardagsbruk är detta idealiskt eftersom en mindre motor oftast drar mindre bränsle och genererar mindre utsläpp.

Finns det då några nackdelar med en hög toppeffekt? Självklart, större och starkare motorer är i regel både dyrare och drar mer bränsle. Hög toppeffekt kan även leda till betydligt högre försäkringspremier även om det i grunden i många fall är samma motor som en med lägre toppeffekt.

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

Vi förstår att effektsiffrorna kanske inte övertygar, men vi gör faktiskt en hel del optimeringar av sugmotorer. Vi optimerar dagligen både stora och små motorer och konstaterar att våra kunder är nöjda och ibland lite förvånade över resultaten även på de allra minsta motorerna och lägsta nominella effektökningarna. 

Man får bara inte ha förhoppningarna inställda på en lika hög effektökning som på en turbomatad motor. På en sugmotor, d.v.s. en utan turbo, räknar man med ca 5-7% ökning generellt, med vissa undantag där ökningarna är större. 

Bättre gasrespons

Gasrespons och acceleration förbättras märkbart för en trevligare karaktär och ökad körglädje – vi vill lova att uppgraderingen blir mer kännbar och uppskattad än vad kanske siffrorna vill berätta, oavsett om du har en Fiat 500 eller Aston Martin.

Inte bara toppeffekt

Vid en optimering höjer vi inte bara vridmoment och effekten, vi drar även ut kurvorna så att kraften kommer tidigare och håller i sig längre, det är det som ger den stora prestandaökningen och möjlighet till bränslebesparing.

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

OptiOne har inte hästkrafter per krona som säljargument. Vi brukar säga att vi säljer ett resultat och en upplevelse, därför tonar vi hellre ner siffrorna, eftersom toppeffekt väldigt sällan är ett bra mått på resultatet av en optimering. 

Det är märkligt nog ofta lågprisfirmorna som lovar högst effektökningar, även när s.k. trimboxar är involverade, trots att dessa rimligen inte kan nå samma förädling som en skräddarsydd motorprogramvara. Vi vill ge ditt fordon en balanserad optimering med kraft i det register som du faktiskt använder dagligen. 

Vi redovisar väldigt modesta effektnivåer. För att diskutera prestanda och/eller högre effektvinster, tag kontakt med oss!

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

Vi gör väldigt sällan effektmätningar på våra kundbilar, av tre enkla anledningar. 

  1. våra kunder efterfrågar inte detta som ett krav/bevis på att vi gjort vårt jobb korrekt. 
  2. våra kunder skyddas av en nöjdkundgaranti, vi tycker det är viktigare att vår kund är nöjd med hela upplevelsen, än att vi med ett papper på siffror skall avgöra saken. 
  3. Om vi skulle dynotesta varje enskild bil skulle vi behöva ta betydligt mer betalt för en optimering.

Alla optimeringar är skapade i dyno

Vi vill dock poängtera att alla optimeringar är i grunden skapade med hjälp av en dynograf (rullande landsväg). Vårt centrala optimeringsteam optimerar dagligen 100-tals motorer och alla dessa är baserade på uppgifter från bilar med samma motorkonfiguration som din bil har.

Optimeringsteamet gör dagligen dynotester på femton parallella testplatser alla dagar i veckan, året runt. Det är uppgifterna från dessa tester som ligger till grund för optimeringen i din bil. Man nöjer sig heller inte där. De mest populära bilmodellerna och motorerna som testats tidigare testas igen för att ytterligare optimera programvaran.

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

Det enkla svaret är Nej, det kan vi inte. Det mer korrekta svaret är att alla motorer levererar olika mycket effekt, även helt nya motorer från samma fabrik av samma modell kan leverera olika effekt och vridmoment.  

Om motorn dessutom har några år på nacken kan det skilja en hel del mot vad som specificeras för en ny motor. Därför kan vi inte lämna garantier på att du får den effekt som utlovats lika lite som du kan garantera att din motor har den effekt den borde ha. Det resultat vi presenterar är ett snitt av flera optimeringar av samma motor som du har. Vissa motorer levererar mer, andra mindre.

Upplevelsen det viktigaste

Och du, handen på hjärtat, har det egentligen någon betydelse om du ökar en 180hk motor till 220 eller 230hk? Om du upplever bilen som trevligare att köra med märkbart bättre prestanda och med en lägre förbrukning, vad spelar då någon hästkraft hit eller dit för roll?

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

Att endast montera ett sportavgassystem, exempelvis ett halvsystem från katalysator och bakåt, ger sällan några märkbara effektvinster. På sin höjd brukar man vinna några hästkrafter på toppen. 

En relaterad fråga är ofta om kombinationen sportavgassystem och anpassad mjukvara ger ytterligare högre effekt än var och en för sig. Svaret är ja, något lite extra får man av kombinationen, men framför allt är det ju alltid trevligt med både ett goare ljud och effektvinsten från optimeringen. Kontakta oss gärna för mer information!

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

Det är generellt ganska svårt att få till ett trevligare ljud i en diesel. Liten cylindervolym, turbo, och dieselpartikelfilter, är några av hinderna som motverkar en vacker ljudbild i din dieselbil. 

Med det sagt, går det till vissa modeller att hitta färdiga sportavgassystem där man ersätter någon eller samtliga ljuddämpare, och då kan vi tipsa om detta eller ett platsbygge med ett skräddarsytt system. 

Den största ”korken” i avgassystemet är dock dieselpartikelfiltret, så för både högre effektuttag och goare ljud krävs en rensning av partikelfiltret eller ett ersättningsrör, samt anpassning av mjukvaran. Ingreppet blir mer och mer vanligt, men är inte godkänt enligt besiktningen eftersom det försämrar avgasreningen. 

Läs mer om vidare uppgraderingar och DPF-avstängning på vår specialsida.

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

Det går inte att flytta en optimering från en bil till en annan. Alla optimeringar vi gör är helt och hållet anpassade för just ditt fordon och dess förutsättningar. Vi laddar ner din bils originalfil från motorstyrenheten och optimerar den. Därefter laddas den upp i motorstyrenheten igen. 

Vissa effektboxar vet vi går att nollställa eller ändra för andra fordon men en effektbox är inte en optimering. Det är en manipulering av systemet som kan ge skador på motorn och ska inte förväxlas med en riktig optimering. 

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

Villkoren hos biltillverkarna är ganska solklara, man får inte göra någonting med bilen som inte är original (det tjänar de ju inga pengar på!). Därför står det ofta i villkoren att man heller inte får uppgradera motorn eller på något som helst annat sätt frångå original.

Med det sagt, skall också sägas att vi till dags dato heller aldrig varit med om att en kund faktiskt blivit nekad garantiåtgärd när det väl kommer till kritan. Vi har inte ens behövt ta en diskussion med en bilhandlare eller verkstad om ett sådant fall, och heller aldrig behövt aktivera våra externa motorskadegarantier, varken i dess nuvarande eller tidigare former (sedan 2011 och framåt). 

Vidare kan vi konstatera att många märkesbundna bil- och båthandlare anlitar oss för motoroptimering på helt nya motorer, även inför leverans till kund. Så även om villkoren är tydliga, är gråzonen ganska stor med andra ord. 

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

Våra erfarenheter är att verkstäderna antingen inte ser eller inte bryr sig om att kolla om motorprogramvaran uppgraderats. Möjligheterna att undersöka detta varierar från modell till modell av motorstyrning, men i huvudsak kan man se att motorstyrenheten fått ny information, men det är svårare att se vad som är gjort. 

Allt vi kan konstatera är att varken vi eller våra kunder någonsin hamnar i diskussion med verkstäderna angående dessa uppdateringar. Främst beror det nog på att vi aldrig stör verkstadens möjligheter att serva och göra fordonsdiagnos på fordonet.

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

Vi kan naturligtvis inte garantera att märkesverkstaden inte kan se vad som är gjort med bilen. Vid en normal service har hittills ingen av våra kunder blivit konfronterad. Det är egentligen först vid ett eventuellt garantiärende för motor, växellåda eller drivlina som de överhuvudtaget har brytt sig om att undersöka vad som är gjort med motorstyrenhet/mjukvara. 

Vid endast ett par tillfällen under vår snart 10-åriga historia och många tusen optimerade bilar, har en av våra kunder hamnat i kläm på grund av ett garantiärende där märkeshandlaren/verkstaden har nekat garanti.

För att säkra upp för våra kunder så mycket vi kan, har vi som enda optimeringsfirma i Sverige möjlighet att teckna en extern motorskadegaranti från Fragus Group (Tidigare: Svensk Bilgaranti AB) som gäller i upp till 12 alt. 24 månader åt gången, från det datum vi jobbat klart med din bil. Den syftar till att täcka upp för dina nybilsgarantier som berör motor, växellåda och drivlina, i det fall olyckan är framme, och tillverkaren av någon anledning vill vara besvärlig och neka dig garanti.

Läs mer om vår motorgaranti här »

Direktlänk till denna fråga och svaret. 

Det är mycket ovanligt att optimeringen försvinner vid en fabriksuppdatering från märkesverkstaden.  Skulle det ske är du dock välkommen tillbaka till oss för en kostnadsfri återinstallation av den uppgraderade mjukvaran. Vi har bara några enstaka få återinstallationer av optimeringar per år. Det är m.a.o. väldigt sällan det händer.

Vid en första återinstallation gör vi jobbet gratis. Därefter kostar återställningen 2.900kr per gång – men ett sådant uppdrag har vi aldrig fått – ingen kund har alltså någonsin drabbats två gånger av 10 000-tals optimerade fordon sedan 2007.

Direktlänk till denna fråga och svaret.

Besiktningen gör en fordonsdiagnos, elektronisk miljökontroll eller E-diagnos som de även kallar det. Detta görs för att se till att fordonet inte har fel som påverkar dess utsläpp. Testet görs på fordon nyare än 2002 års model (bensin) och 2004 (diesel) med hjälp av diagnosutrustning som kopplas till OBD-uttaget – precis på samma sätt som vi vid ditt besök hos oss redan har testat fordonet. 

Vår optimering spärrar aldrig verkstadens eller besiktningens möjlighet att göra dessa tester. Utöver det testar man även utsläppsnivåer. Ett fordon i gott skick får normalt bättre eller oförändrade avgastester hos besiktningen efter optimering än det hade original.

Utrustningen besiktningen använder för felsökning har ingen möjlighet att kontrollera vilken motorprogramvara bilen har.

Direktlänk till denna fråga och svaret.

Om du ändrar effekten på ditt fordon så är den inte helbilsgodkänd längre och kräver enligt lag en ny registreringsbesiktning. En sådan omregistrering kräver dock intyg från tillverkaren att bilen klarar den nya effekten, vilket tillverkaren antagligen inte kommer att ge dig som privatperson i första taget. 

Vi har inte varit med om att någon kund blivit anmodad att registrera om bilen p.g.a. en omprogrammering av ECU – våra kontrollerade myndigheter (besiktningsorgan och Polisen) har helt enkelt inte resurser eller utrustning för att undersöka motormjukvaran eller effekten, så våra kunder får aldrig problem med detta, och finjustering av motormjukvaran är ju jättevanligt i hela världen, så det är uppenbarligen inte rimligt att jaga denna mängd med bilägare som gör dessa förändringar varje år. Bilen går alltid att återställa till original, och du får givetvis kvitto från oss som styrker att så är fallet, om det skulle behövas.

Direktlänk till denna fråga och svaret.

Vi har både bilhandlare och privatkunder som kommer till oss med helt nya bilar som har gått 0-100 mil. Det är alltså inte avgörande om bilen har 140 eller 165hk när den är ny. Vi har samma motorparametrar att jobba med som motortillverkaren själv använder när de levererar en och samma grundmotor i olika effektutföranden. 

Huvudsaken är att man inte kör bilen för hårt första tiden, utan följer tillverkarens rekommendationer för inkörningscykeln.

Glöm inte att vi har väldigt fina motorskadegarantier!

Direktlänk till denna fråga och svaret.

Det finns hjälp! Kom in till en av våra OptiOne-stationer. Vi kan baserat på den nya mjukvara du har fått i bilen, bygga en ny version på den och optimera alla parametrar för bättre effekt, vridmoment (där det skall vara) och gasrespons. Den ”traktorkänsla” kunderna beskriver försvinner och du får en dramatiskt ökad körglädje. 

Förbrukningen går nästan alltid ner på samma eller bättre snitt än innan uppdateringen hos VW. Du bestämmer nivå: motsvarande originaleffekt, eller full optimering.

Direktlänk till denna fråga och svaret.

Vi är väldigt noga med att i möjligaste mån kontrollera skicket på fordonet innan vi ens påbörjar arbetet med uppgraderingen. Läs gärna mer om hur vi jobbar så blir det tydligare. Vår filosofi är att så länge man håller sig till vettiga effektnivåer och sköter service ordentligt ser vi inga tendenser till ökat slitage. 

Det som avgör mest brukar vara vilken teknik man väljer och en god tumregel vara att inte välja den firma som lovar högst effekt till lägsta pris. Programmering är en konst, och det skiljer mycket mellan en duktig programmerare och en nybörjare. OptiOne tar ansvar i så stor utsträckning som går, läs som sagt gärna mer om vårt sätt att jobba, samt om vår motorskadegaranti.

Direktlänk till denna fråga och svaret.

När du kommer in med bilen hos din OptiOne-partner börjar vår representant med att göra en behovsanalys tillsammans med dig. Därefter provkör vi din bil och gör en fullständig fordonsdiagnos för att säkerställa att den går och mår bra innan vi börjar jobba med den. 

Sedan läser vi ut hela originalprogramvaran och vårt optimeringsteam bygger en skräddarsydd mjukvara baserad på behovsanalysen, balanserad mot våra erfarenheter av liknande bilar, för att uppnå ett så fint resultat som möjligt. 

När vi skrivit in det optimerade programmet, provkört din “nya” bil samt gjort en slutkontroll med vår diagnosutrustning och är nöjda och glada, ringer vi dig och meddelar att bilen är klar för avhämtning. 

Innan du åker därifrån får du en mapp med dokumentation kring vårt utförda arbete och en genomgång av detsamma, hur vi upplever bilen som optimerad och vad du skall tänka på framöver som ägare av en optimerad bil. 

Hela jobbet tar normalt 5-7 timmar om det gäller en Steg 1-optimering, utan vidare modifikationer av hårdvaran. Läs mer om hur det går till »

Direktlänk till denna fråga och svaret.

Många kunder uppfattar det som säkrare att uppgradera mjukvaran via OBD/Diagnos istället för att plocka ur motorstyrenheten och programmera den vid skrivbordet med specialutrustning. Här är några punkter som vi hoppas skall ge dig ökad förståelse för hur vi jobbar på ett säkert sätt, oavsett exakt metod.

  1. Alla våra OptiOne-partners är utbildade. När man blir partner hos oss utbildar vi all personal så de kan jobba säkert och försiktigt med din dyrgrip. Att bli utbildad i det man gör, är självklart för oss, men tydligen inte lika vanligt på många andra håll i vår bransch. Vem som helst kan köpa utrustningen, alla får dock inte lämplig utbildning.
  2. All programmeringsutrustning vi använder är väldigt pedagogisk. Supporten är fenomenal, och vår chefstekniker har erfarenhet av 10 000-tals optimeringar sedan 2007. Det är sällan något går på tok, om det mot förmodan skulle göra det, har vi alla förutsättningar att rätta till det. Vi programmerar heller aldrig en bil om vi är minsta osäker på kommunikationen.
  3. Alla OptiOne-partners är försäkrade. Skulle mot förmodan något gå snett som vi inte kan rätta till själva, är de samtliga försäkrade för arbete i och runt din bil samt motorelektronik.

När vi programmerar via OBD förlitar vi oss på att biltillverkarens kommunikation till bilen är felfri. När vi programmerar direkt mot motorstyrenheten går vi förbi en potentiell fellänk, vilket i våra ögon är säkrare. Att märkesverkstäderna själva ibland får problem vid programmering via OBD, säger kanske något om var osäkerheten ligger.

Direktlänk till denna fråga och svaret.

Många av våra kunder som har långt att åka eller av annan anledning inte kan ta sin bil till en OptiOne-station brukar skicka motorstyrenheten. Så gör vi nästan alltid med t.ex. båtmotorer. 

Nackdelen med detta är att vår utbildade personal inte kan provköra före och efter en optimering och vi kan inte göra en diagnos/felsökning på hela systemet. Vi har dock inte haft några problem med detta förfarande. Skulle du efter en optimering inte vara nöjd med resultatet kan du skicka tillbaka motorstyrenheten till oss så justerar vi optimeringen eller återställer till original och du får pengarna tillbaka.

Vi får ofta motorstyrenheter skickad till oss både från Norge, Finland och andra europeiska länder.

Direktlänk till denna fråga och svaret.

Steg 2 innebär att du utöver en standard Steg 1-optimering utför ytterligare optimeringar. Detta kräver dock fysiska förändringar som t.ex. bye av avgassystem, montering av racekatalysator eller downpipe, byte av turbo eller liknande.

Självklart kan du få mer effekt och bättre gasrespons av en Steg 2-optimering men det innebär även en hel del extra kostnader. Byte av ljuddämpare och katalysator är ingen liten kostnad och effektvinsten är förhållandevis liten jämfört med en Steg 1-optimering.

Kortfattat kan man säga att kostnaden per hästkraft ökar betydligt vid Steg 2 jämfört med Steg 1. Räkna med ca: 10% extra effekt och vridmoment vid byte av ljuddämpare och katalysator.

Men självklart, vill du ha steg 2 och köper och monterar delarna själv så kan vi självklart optimera för det, Nemas problemas.

Direktlänk till denna fråga och svaret.

Vi är Sveriges största kedja inom motoroptimering och finns på en rad olika platser i landet, se kartan på kontaktsidan. Du är varmt välkommen att ringa oss på centralbokningen på 010-264 18 00 eller maila oss på hej@optione.se för att boka in ditt fordon på närmsta optimeringsplats. 

Det smidigaste sättet att boka är att du söker på ditt fordon här på hemsidan och lägger en orderförfrågan så kontakter vi dig med olika alternativ så snart som möjligt.

Direktlänk till denna fråga och svaret.

  • hkHästkrafter, levererar oftast kraft på högre varvtal.
  • Nm Newtonmeter är vridmomentet och levereras oftast kraft på lägre varvtal.
  • kW –  Kilowatt, det moderna sättet att mäta effekt som på sikt ersätter hästkrafter.
  • hp –  Horsepower, det brittiska sättet att mäta effekt.
    hp och hk ligger väldigt nära varandra men är inte exakt samma.
  • rpm –  Revolutions per minute, varvtal eller varv per minut (varv/min.)
  • DIN-hkEn standardiserad, tysk mätmetod. DIN-hästar är samma som hk eller PS.
  • PSPferdestärke, det tyska ordet för hästkrafter.

Direktlänk till denna fråga och svaret.

BLACK WEEKEND-RABATT

Just nu får du 20% rabatt på optimeringar bokade t.o.m.
Cyber Monday.

20%

RABATT

Rabatten gäller för bokningar som genomförs t.o.m. måndag 27 november 2023 och där optimering sker senast 31 januari 2024. Rabatten dras när betalning sker efter att optimeringen är genomförd.