Motoroptimering av
Mercruiser V8 5.0L 260hk
- 34% kortare tid till planing
- 10% högre toppfart
Kort information
Optimeringen och testet
Först togs lite mätningar tillsammans med kunden, när båten fortfarande var original. Därefter togs styrenheten till OptiOne (f.d. AutoStable) för utläsning av programvaran.
Tillsammans med kunniga tekniker inom marinbranschen diskuterade vi fram en lämplig effektnivå med de förutsättningar båten har original. 28-30hk extra var en rimlig nivå att lägga sig.
Programmeringen var klar på några timmar och nu var det dags för att återmontera styrenheten och provköra. Kunden som hade tänkt sälja båten var så nöjd att de beslutade sig att behålla den. Resultatet kan du se längre ner.
”
Kommentarer från kunden
Jag är mycket positivt överraskad, visste inte vad jag skulle förvänta mig innan vi testade ordentligt.
– Siffrorna talar sitt tydliga språk.
– Känns mycket bra med driften och responsen
– Jag märkte redan vid första gaspådraget att den klev upp lättare ur sjön.
– Det ska bli mycket spännande med lite last i båten och mycket folk, tidigare fick den jobba ordentligt och var gränsfall att det gick. Utan trimplanen tror jag inte att det har gått. Jag är helt övertygad att det kommer gå mycket bättre och lättare ur sjön även med fullastad båt.
– OptiOne (f.d. Autostable) utförde ett snabbt, smidigt och elegant jobb.
Resultat av optimeringen
Planingstid med trimplan
Före
9,1s
Efter
Förbättring
34 %
Planingstid utan trimplan
Före
11,7s
Efter
Förbättring
14,5 %
Acceleration med trimplan 2-31 knop
Före
31,5s
Efter
Förbättring
39,7 %
Acceleration utan trimplan 2-31 knop
Före
42s
Efter
Förbättring
47,6 %
Toppfart
Före
31kn
Efter