Test av optimering av

Mercruiser V8 5.0L 260hk

Kort information

Optimeringen och testet

Först togs lite mätningar tillsammans med kunden, när båten fortfarande var original. Därefter togs styrenheten till OptiOne (f.d. AutoStable) för utläsning av programvaran.

Tillsammans med kunniga tekniker inom marinbranschen diskuterade vi fram en lämplig effektnivå med de förutsättningar båten har original. 28-30hk extra var en rimlig nivå att lägga sig.

Programmeringen var klar på några timmar och nu var det dags för att återmontera styrenheten och provköra. Kunden som hade tänkt sälja båten var så nöjd att de beslutade sig att behålla den. Resultatet kan du se längre ner.

” 

Kommentarer från kunden

Jag är mycket positivt överraskad, visste inte vad jag skulle förvänta mig innan vi testade ordentligt.

– Siffrorna talar sitt tydliga språk.

– Känns mycket bra med driften och responsen

– Jag märkte redan vid första gaspådraget att den klev upp lättare ur sjön.

– Det ska bli mycket spännande med lite last i båten och mycket folk, tidigare fick den jobba ordentligt och var gränsfall att det gick. Utan trimplanen tror jag inte att det har gått. Jag är helt övertygad att det kommer gå mycket bättre och lättare ur sjön även med fullastad båt.

– OptiOne (f.d. Autostable) utförde ett snabbt, smidigt och elegant jobb.

Motoroptimering Mercruiser V8 260hk

Resultat av optimeringen

Planingstid med trimplan

Före

9,1s

Efter

9.1 s

Förbättring
34 %

Planingstid utan trimplan

Före

11,7s

Efter

11.7 s

Förbättring
14,5 %

Acceleration med trimplan 2-31 knop

Före

31,5s

Efter

31.5 s

Förbättring
39,7 %

Acceleration utan trimplan 2-31 knop

Före

42s

Efter

42 s

Förbättring
47,6 %

Toppfart

Före

31s

Efter

31 s

Förbättring
9,6 %