fbpx

Vad kan man förvänta sig av en motoroptimering?

Vad kan man förvänta sig av en optimering?

Många frågar vad man kan förvänta sig av en motoroptimering? Det korta svaret är: Det beror på Vad du kan förvänta dig avgörs av flera olika faktorer och här rätar vi ut frågetecknen

Riktig motoroptimering

Till att börja med vill vi vara tydliga med att vi utför riktiga motoroptimeringar vi installerar m.a.o. inga effektboxar eller manipulerar systemet att tro att något är fel så att motorstyrenheten kompenserar för det. När vi gör en motoroptimering ändrar vi ett stort antal parametrar i motorstyrenhetens originalfil och inte bara en eller ett par som en effektbox gör. Vi gör m.a.o. precis på samma sätt som fordonstillverkarna själva gör när de programmerar en motorstyrenhet för att få olika motoralternativ ur en och samma motor.

Olika förutsättningar

Det finns också en hel del förutsättningar som påverkar utfallet. Generellt kan man säga att överladdade dieselmotorer ger mer effektökning än t.ex. bensindrivna sugmotorer. En överladdad motor har en Turbo, där kan vi påverka bl.a. turbotrycket vilket ger större möjligheter än om motorn är en vanlig insprutningsmotor eller har t.ex. kompressor.

Biltillverkarna optimerar själva sina motorer

Eftersom biltillverkarna själva optimerar sina motorer finns oftast samma motor med flera olika utföranden. T.ex. Volkswagen har en motor som säljs som flera olika alternativ medan det i grunden är exakt samma motor. En av deras 2,0 TDI säljs i 4 olika utföranden med 75, 102, 122 och 150hk. Efter en optimering får den motorn 185hk och det är klart att man märker större skillnad mellan 75 till 185hk då det är en effektökning med 140% medan samma motor som redan är optimerad och har 150hk i originalutförande bara får 35hk extra och därmed en effektökning på “bara” 23%.

Märkbar skillnad

Det blir så klart en märkbar skillnad oavsett vilket av motoralternativen ovan man har från början men självklart märks det mer skillnad med en 140%-ig effektökning jämfört med en på 23%.

” 

“Även mindre effekt- och vridmomentsökningar ger en märkbar prestandaskillnad”

– OptiOne Motoroptimering

Bättre gasrespons

Oavsett vad du har för motor kan du räkna med en betydligt förbättrad gasrespons. Bilen kommer kännas piggare, kvickare och mer alert även vid små effektökningar och svara betydligt bättre på gasen.

Bättre vridmoment

Du kan även räkna med ett förbättrat vridmoment. Även om de flesta oftast talar om effekt och hästkrafter är det oftast vridmomentet som ger den stora skillnaden. Vridmomentet är det som ger bilen kraft och då främst på lägre varvtal.

Vid en optimering försöker vi alltid få vridmomentet att komma tidigare och hålla i sig längre (Så även med effekten/hästkrafterna). Det ger en märkbart förbättrad prestanda även om ökningen inte är så stor i varken vridmoment eller hästkrafter.

Vridmomentet oftast viktigare vid vardaglig körning

Det är också vridmomentet man har glädje av vid vardaglig körning. Hästkrafterna som kommer på högre varvtal har man oftast inte så stor glädje av vid vardaglig körning även om även de ger en viss skillnad på lägre varvtal, framförallt hjälper de till att få en snabbare uppvarvning.

Åter till förväntningarna

Som sagt, förutsättningarna och faktorerna som påverkar är många men oavsett kommer du få en märkbart förbättrad prestanda. Du kommer få bättre kraft på låga varvtal, en längre mer ihållande kraft och bättre effekt på högre varvtal. Du kan också räkna med en bättre förbränning och goda möjligheter att spara bränsle.

Stora turbodieslar ger oftast mest ökning

Störst effekt märker du som vi varit inne på tidigare på turbomatade dieselmotorer och oftast blir skillnaden större vid högre cylindervolymer medan mindre sugmotorer oftast ger mindre effekt- och vridmomentsökning. Det är också på större dieselmotorer som man oftast får störst bränslebesparingar. Läs mer om hur du kan spara bränsle med motoroptimering »

Även små effektökningar ger bra resultat

Vi har dock väldigt många kunder som kommer in med mindre bilar med motorer på 80-90hk på 1,2-1,4 liter som endast fått effekt- och vridmomentsökningar på 5-10% som säger att det känns som en helt annan bil.

Köp inte grisen i säcken

Självklart förväntar vi oss inte att du bara blint ska tro på vårt ord. Därför har vi en 60 dagars Nöjd kundgaranti. Om du inte blir nöjd med resultatet inom 60 dagar från optimeringen kan vi justera optimeringen ytterligare eller så återställer vi den till original och du får pengarna tillbaka. Läs mer om vår Nöd Kundgaranti »

Se vad som döljer sig i din motor

Märke
Modell
Generation
Motor

nöjd kund-garanti

60 dagars nöjd kund-garanti

Vi är så säkra att du kommer bli nöjd att vi utlovar en 60 dagars nöjd kund-garanti. Skulle du inte bli nöjd återställer vi ditt fordon till original igen och betalar tillbaka pengarna. Detta har vi gjort sedan start och trots 10-tusentals optimerade fordon sedan 2007 kan vi räkna återställningarna på ena handens fingrar.

BLACK WEEKEND-RABATT

Just nu får du 20% rabatt på optimeringar bokade t.o.m.
Cyber Monday.

20%

RABATT

Rabatten gäller för bokningar som genomförs t.o.m. måndag 27 november 2023 och där optimering sker senast 31 januari 2024. Rabatten dras när betalning sker efter att optimeringen är genomförd. 

Underhållsarbete!

Måndag 22 april från kl: 20.00 till midnatt kommer uppdatering av systemet genomföras. Under dessa tider är det inte möjligt att boka eller se optimeringar. Vi hoppas ni har överseende med detta. /Team OptiOne